Tällä verkkosivulla kerrotaan kuka on omaishoitaja ja meidän tarjoamasta avusta selkokielellä.

Miksi sinun on tärkeää tietää, että olet omaishoitaja?
Sinusta voi tuntua, että olet vain puoliso, äiti tai isä, poika tai tytär tai joku muu sukulainen. Sinun on kuitenkin tärkeää tietää, että saatat olla myös omaishoitaja.
Kun olet omaishoitaja, sinulla on tiettyjä oikeuksia. Voit saada tukea. Tuki voi olla esimerkiksi rahallista tukea tai se voi auttaa sinua läheisesi hoidossa. Tuki voi olla myös sellaista, että se tukee omaa hyvinvointiasi.
- Mihin voimasi ja aikasi riittävät?
- Kuinka voit yhteensovittaa työn ja omaishoidon?
- Minkälaista tietoa ja tukea tarvitset?
- Mistä saat tietoa ja tukea?
- Tiedätkö, että omaishoitaja voi saada rahallista tukea?
- Tiedätkö, missä tilanteessa omaishoitaja voi hakea rahallista tukea?
Oulun seudun omaishoitajat ry
Oulun seudun omaishoitajat ry on omaishoidon asiantuntija. Me autamme omaishoitajia ja heidän läheisiään, jotta he jaksavat paremmin arjessaan. Lisäksi autamme heitä pitämään huolta itsestään.
Koska olet omaishoitaja, me Oulun seudun omaishoitajat autamme sinua ja perhettäsi. Apu ei maksa sinulle mitään.
Toimimme kahdeksassa kunnassa:
- Hailuoto
- Ii
- Kempele
- Liminka
- Lumijoki
- Muhos
- Oulu
- Tyrnävä.
Tarjoamme omaishoitajille tietoa, tukea ja toimintaa. Lisäksi kehitämme omaishoitajien oikeuksia sekä uusia palveluita, jotka tukevat omaishoitajia.
Jos tarvitset tukea omaisesi hoidossa, olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaamme. Sinun ei tarvitse olla yhdistyksen jäsen tai virallinen omaishoitaja.
Tule käymään meillä Ommaiskortteerissa. Meille voit tulla, vaikka sinulla ei ole erityistä syytä. Sinun ei tarvitse varata aikaa. Voit tulla meille yksin tai perheesi kanssa. Voit myös kertoa elämästäsi. Me kuuntelemme ja autamme sinua ja perhettäsi.
Meillä on paikka, jonne voit tulla joka arkipäivä kello 10.00–14.00. Paikan nimi on Ommaiskortteeri. Paikan osoite on Isokatu 47, Oulu.
Olenko minäkin omaishoitaja?

Erityislasten omaishoitajat
Erityslapsi kehittyy eri tavalla kuin muut lapset. Hänellä voi olla vamma tai sairaus. Hän voi myös tarvita muuta tukea elämässään. Sinä olet erityislapsen vanhempi. Sinä olet myös omaishoitaja, koska hoidat ja autat lastasi. Sinun perheesi on erityisperhe.
Työikäiset omaishoitajat
Omaishoitaja voi olla myös henkilö, joka käy sekä töissä että hoitaa läheistään. Hän voi hoitaa lastaan, sisarustaan, puolisoaan tai vanhempaansa.
Tutkimusten mukaan noin 700 000 suomalaista yhdistää työn ja omaishoidon. Jotta omaishoitaja voi yhdistää työn ja omaishoidon, on tärkeää, että esimerkiksi työajat joustavat.
Omaishoitajan kannattaa huolehtia myös omasta terveydestään. Oma aika, liikunta, terveellinen ruoka ja hyvä uni auttavat omaishoitajaa jaksamaan. Vaikka omaishoitaja käy töissä, hän voi silti saada omaishoidon tukea.
Etäomaishoitajat
Etäomaishoitajien määrä kasvaa koko ajan. Etäomaishoitaja on henkilö, joka hoitaa läheistään välimatkan päästä. Välimatkaa voi olla jopa satoja kilometrejä. Etäomaishoitaja voi asua myös
eri maassa kuin läheinen.
Etäomaishoitaja tarvitsee tukea ja tietoa. Hänen on hyvä tietää, mitä kaikkea hänen täytyy ottaa huomioon, kun läheinen asuu kaukana. Lisäksi hänen on tärkeää ymmärtää, miten arki toimii, kun hoitaa läheistään etänä.
Me Oulun seudun omaishoitajat järjestämme etäomaishoitajille muun muassa neuvontaa sekä virkistystoimintaa ja vertaistukea. Ota meihin rohkeasti yhteyttä!
Puoliso-omaishoitajat
80 prosenttia omaishoitajista hoitaa läheistään lähes ympäri vuorokauden. Yhä useampi omaishoitaja hoitaa iäkästä puolisoaan, jolla saattaa olla muistisairaus.
Jos puoliso-omaishoitaja on myös itse iäkäs, silloin hänellä on erityisen suuri riski uupua.
On tärkeää, että omaishoitaja saa sellaista tukea, josta hän hyötyy parhaiten. Silloin hän jaksaa hoitaa puolisoaan ja myös puolison elämänlaatu pysyy hyvänä.
Älä jää yksin, pyydä apua!
Ota meihin yhteyttä
Voit soittaa meille.
Puhelinnumero on 08 882 1690 tai 040 526 8105.
Voit soittaa joka arkipäivä kello 9.00–15.00.
Voit myös kirjoittaa sähköpostia meille.
Osoite on yhdistys@osol.fi