Hallitus

Yhdistyksen hallitus

Janne Laitinen, puheenjohtaja

Nimeni on Janne Laitinen ja toimin Oulun seudun omaishoitajat ry:n yhdistyksen puheenjohtajana. Koulutukseltani olen Taiteiden maisteri ja ammatillinen opettaja. Yhdistyksen toimintaan olen tutustunut lapseni kautta. Vuosien saatossa olemme käyneet ja osallistuneet useisiin yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin ja kerhoihin. Olen aina arvostanut Oulun seudun omaishoitajat ry:n monipuolista toimintaa ja olen hyvin iloinen, että voin omalta osaltani olla mukana rakentamassa yhdistystä eteenpäin. Yhdistyksen hallitustyöhön tuon kokemusasiantuntijuutta erityisnuorten ja erityislapsiperheiden arjesta.

Urpo Unnbom, varapuheenjohtaja

Olen ollut aikaisemmin kohta 38-vuotiaan kehitysvammaisen Jussi-poikani omaishoitaja. Nyt Jussi asuu jo kodin ulkopuolella ryhmäkodissa Oulun Linnanmaalla. Hallitustyöskentelyyn tuon käytännön näkökulmaa toimimisesta kehitysvammaisen lapsen ja nuoren vanhempana, isänä ja omaishoitajana.

Olen eläkkeellä, työuran olen tehnyt taloushallinnon johtotehtävissä eri yrityksissä ja tätä kautta pyrin tuomaan myös tämän kokemustaustani yhdistyksen hyväksi. Omaishoitajuuden monimuotoisuuden esillä pitämisen ja omaishoitajien edunvalvonnan edistämisen näen yhdistyksen ykköstehtävänä ja näitä asioita haluan myös hallitustyöskentelyssä edistää.

Taina Pitkänen-Koli
Aikoinaan kiinnostuin Oulun seudun omaishoitajien tekemästä työstä, kun mieheni Jouni Koli sairastui Alzheimerin tautiin. Mieheni kuoltua aloin toimia aktiivisesti yhdistyksessä. Hallituksessa olen vaikuttanut kymmenisen vuotta. Siinä ajassa saa hyvän kuvan omaishoitajien hyväksi tehtävästä työstä. Yhdistyksen toiminta on monipuolista ja toimintaa vetävät hyvät työntekijät.

Jo ennen aktiivista toimintaani yhdistyksessä vaikutin omaishoitajien asemaan poliittisen toimintani kautta. Olin kaupunginvaltuustossa 24 vuotta, sen lisäksi kaupunginhallituksessa ja yhdyskuntalautakunnassa. Saatoin vaikuttaa esimerkiksi siihen, että omaishoitajapalkkiot eivät ole määrärahasidonnaisia niin kuin monella paikkakunnalla. Tärkeä asia omaishoitajille on vuorohoidon järjestäminen. Kesällä 2006 tein yhdessä kahden muun valtuutetun kanssa esityksen erillisen vuorohoitoon keskittyvän yksikön perustamisesta vanhustenhoitoon. Vuorohoitopaikoista oli jatkuvasti pulaa, eikä niissä ollut minkäänlaista kuntouttavaa toimintaa. Esitys hyväksyttiinkin. Nämä ympärivuorokautiset asumispalveluyksiköt toimivat silloin valitettavasti vain pari vuotta.

Toinen asia mistä olen ollut kiinnostunut, on ikäihmisten ja omaishoitajien asuminen. Omaishoitajalle koti on myös työpaikka ja siksi omaishoito kotona saattaa merkitä myös yksinäisyyttä, eristäytyneisyyttä ja turvattomuutta. Ratkaisu pulmaan on mielestäni yhteisöllinen asuminen osana palvelu- ja hyvinvointikorttelia, jolloin palvelut toisivat omaishoitajalle mahdollisuuden lepoon. Tässäpä haastetta meille ja yhteiskunnalle!

Kaisu Rundelin
Tutustuin yhdistyksen monipuoliseen toimintaan jo yli 20 vuotta sitten toimiessani sosiaalityöntekijänä. Tänä päivänä vapaana arkityöstä on mielenkiintoista olla mukana aktiivisen yhdistyksen hallitustyöskentelyssä, sillä omaishoito ja sitä tukevat palvelut on enenevässä määrin merkittävä hoivapalvelukokonaisuus yhteiskunnassamme.

Hallituksen jäsenenä on mahdollisuus edistää mm. omaishoidon lainsäädäntöön ja edunvalvontaan liittyviä asioita sekä viedä eteenpäin innovatiivisia omaishoitoa tukevia hankkeita. Olen myös tämän valtuustokauden alusta toiminut Oulun vammaisneuvoston jäsenenä yhdistyksen edustajana.  Jäsenyys antaa hyvän mahdollisuuden tuoda käsiteltävissä oleviin asioihin myös omaishoidon näkökulman.

Pirkko Jurvelin

Mieheni sairastuessa vakavasti jouduin elämässäni uuden tilanteen eteen toimiessani hänen omaishoitajanaan. Tässä tilanteessa parhaimman avun, tuen ja tiedot sain Oulun seudun omaishoitajat ry:ltä. Toivonkin, että voisin nyt myös omalta osaltani olla auttamassa heitä, jotka toimivat omaishoitajina.

Olen eläkkeellä olevan opettaja, FM, joka sekä omassa työssään ja erilaisissa vapaehtoistöissä on saanut olla kohtaamassa monenlaisia ihmisiä. Usein avun tarpeessa olevat eivät ole tietoisia niistä mahdollisuuksista ja oikeuksista, jotka auttaisivat heitä helpottamaan arjesta selviytymistä. Tätä tietoutta haluan olla lisäämässä.

Marja Heikkinen

Olen ihanan erityisen alakoululaisen mummu. Tämän arvokkaan asian myötä olen oppinut ymmärtämään vielä syvällisemmin erilaisuuden rikkautta. Myös tyttäreni toimii omaishoitajan ja samanaikaisesti yrittäjänä työelämässä. Minä taas toimin tyttärelleni omaishoidonvapaan sijaistajana. Myös ikääntyvän äitini osalta tunnen kuuluvani omaishoitajuuden äärelle, vaikka äitini pääsääntöinen hoitovastuu onkin kahdella sisaruksellani, jotka asuvat häntä lähempänä. Seuraan itse etäältä tätä hoivaa, mutta äitini arkea koskevat asiat ja huolet ovat yhteinen vastuu sisarieni kanssa. Olen työskennellyt omaishoitajayhdistyksessä vuosina 2012-2022. Koultukseltani olen kuntoutuksen ohjaaja (AMK). Tässä hallitustehtävässä tuon omia näkökulmia omaishoitajuuteen omien kokemuksieni kautta.